Студопедия — Экзістэнцыялізм
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Экзістэнцыялізм






 

Экзістэнцыялізмам (ад лац. exsistentia — існаванне) імянуецца сво­е­асаблівы філасофска-эстэтычны рух ХХ ст., які адносна моцна вы­явіў сябе таксама і ў мастацкай літаратуры.

Як літаратурная плынь экзістэнцыялізм пачаў фарміравацца ў фран­цуз­скай літаратуры ў сярэдзіне 1930-х гг. у творчасці фі­ло­са­фаў і пісь­мен­нікаў Ж.П. Сартра, А. Камю, С. дэ Бавуар. Разам з тым яго фі­ла­соф­скія вытокі ляжаць раней, у самым пачатку ХХ ст., у пра­­­­цах С. К’ер­ке­го­ра, К. Ясперса, Л. Шастова і М. Бярдзяева. Пад­крэс­лім, што ме­на­­віта ў па­чатку ХХ ст. пачалося філасофскае асэн­са­ванне ча­ла­ве­чай «экзіс­тэн­цыі» і пабудова на гэтай аснове цэлай све­тапогляднай сіс­­тэмы. Мас­тац­кія ж вытокі асэнсавання «эк­зіс­тэн­цыі» (г. зв. «эк­зіс­­тэн­цыяльныя ма­ты­вы» ў творчасці пісьменнікаў і мас­такоў нао­гул) ляжаць вельмі-вельмі глы­бока, літаральна ў самых пер­шых кро­­ках сталага мастацтва і пра­хо­дзяць «чырвонай ніткай» праз твор­­часць многіх буйных пісьменнікаў све­ту. Адной з клю­ча­вых фі­гур у гэтым плане стаў Ф. Дастаеўскі, твор­часць якога па­зна­ча­на цяж­­кімі маральна-філасофскімі пошукамі.

«Філасофія існавання» аперыруе такімі катэгорыямі, як «кло­пат», «тры­вога», «роспач», «адчай», «закінутасць», «адзінота», «ва­ро­жасць све­ту», што перадаюць надзвычай складаны і супя­рэчлівы стан асобы ў дас­тат­кова моцна выяўленых анты­гуманістычных ва­рун­ках грамадскага раз­віцця чалавецтва ў ХХ ст. (татальнае ні­ве­лі­ра­ванне асобы, адчужэнне яе ад грамадства; зністажальныя вынікі дзвюх сусветных войнаў; па­гро­за ядзернай катастрофы; шматлікія пры­родныя катаклізмы). Ды, урэшце, на думку многіх эк­зіс­тэн­цы­я­ліс­таў, сама трагічная існасць чалавечага жыц­ця ў выніку не­паз­беж­най смерці напрыканцы яго з’яўляецца нічым ін­шым, як абсурдам.

Назіраючы «крызіс эпохі», экзістэнцыялісты фіксуюць незва­рот­ную стра­ту ў ёй духоўнага сэнсу і каштоўнасцей. Асноўная афар­­ба­ванасць ста­ну быцця чалавека ў варожым яму свеце — гэта страх, пачуццё адзі­ноц­тва, пакуты сумлення. Разам з тым эк­зіс­тэн­цы­я­лісты «імкнуліся не толь­кі адлюстраваць і асэнсаваць сітуацыю, у якой аказаўся сучасны ча­ла­век, але і даць яму магчымасць гля­нуць у твар цяжкой ісціне свету, знай­сці свой асабісты шлях» [273].

У філасофскім экзістэнцыялізме вылучаюць дзве разнавід­на­сці: хрыс­­ціянска-рэлігійную (К. Ясперс, Г. Марсель, М. Бярдзяеў) і атэ­іс­тыч­ную (Ж.П. Сартр, А. Камю, М. Хайдэгер). Менавіта апош­няя атры­ма­ла шырокае распаўсюджанне ў мастацкай літаратуры.

Ж.П. Сартр у сваім філасофскім трактаце «Быццё і нішто» (1943) асэн­саваў жыццё чалавека як безупынныя ўцёкі ад смерці і паў­­ся­дзён­на­сці. Чалавек адзінокі і закінуты ў свеце. Боская прад­вы­зна­чанасць ча­ла­ве­чага лёсу — поўная выдумка. А раз так, дык ча­ла­век цалкам адказны за самога сябе. Спасцігаючы сваю «эк­зіс­тэн­цыю» (гэта адбываецца звы­чай­на ў «пагранічных сітуа­цыях», да якіх адносяцца барацьба, пакуты, смерць), чалавек набывае свабоду, якая ёсць выбар самога сябе, сваёй сут­насці. Апошняе накладвае на ча­лавека адказнасць за ўсё, што ад­бы­ва­ец­ца ў свеце. Такім чынам, ча­лавек трактуецца перш за ўсё як істота, што прыносіць сваё жыц­цё ў ахвяру ўласнай прадвызначанасці. Разва­жан­ні Сартра аб ад­каз­на­сці індывідуума за ўсё, што адбываецца ў свеце, пры­цягнулі да эк­зістэнцыялізму шырокую ўвагу грамадскасці і вялікую коль­касць пры­­хільнікаў у час Другой сусветнай вайны, калі фашызм мог быць пе­раможаны толькі сумеснымі намаганнямі.

Ідэі Сартра-філосафа знайшлі непасрэднае выражэнне ў яго мас­тац­кай творчасці, у прыватнасці, у раманах «Млоснасць» (1938), «Шлях сва­бо­ды» (1949), п’есе «Мухі» (1943) і інш. творах.

Крыху іншы варыянт атэістычнага экзістэнцыялізму ад­люст­ра­­ваўся ў твор­часці А. Камю. У сваім эсэ «Міф аб Сізіфе» (1942) Ка­мю ад­штур­хоў­ваўся ад паняцця першапачатковай абсурднасці све­ту. Са смерцю Бо­га чалавек губляе сэнс свайго існавання. Ча­ла­век, прадстаўлены толькі са­мому сабе, становіцца чужым у гэтым све­це. Яго вельмі часта апа­ноў­вае думка: а ці наогул трэба пра­цяг­ваць жыць, калі жыццё пазбаўлена ўся­кага сэнсу і мэты?! І А. Камю ад­казвае на дадзенае пытанне даволі не­ча­кана і нават крыху пара­дак­сальна — так, трэба працягваць жыць, жыць насуперак усяму, дзей­нічаць без надзеі нават на невялічкі поспех. Ме­навіта ў гэтым за­ключаецца сапраўдная мужнасць і годнасць ча­ла­ве­ка.

Мастацкая рэалізацыя філасофскіх ідэй А. Камю ажыц­цёў­ле­на ім са­мім у рамане «Чума» (1947), а таксама ў п’есе «Пра­вед­ныя» (1949).

Як зазначае Г. Адамовіч, «філасофія існавання» (у сэнсе сіс­тэ­мы све­тапогляду — В. Я.) зусім не закранула настрой думак прад­стаў­нікоў бе­ларускай культуры. Але некаторыя творы асобных бе­ла­рускіх аўтараў су­гучныя экзістэнцыялізму. Верш М. Багдановіча «Ой ча­му я стаў паэ­там…» быццам прасякнуты экзістэнцыялісцкім ма­тывам канечнасці, ня­пэў­насці жыцця, але ў той жа час з’яўляецца і аспрэч­ваннем гэтага сцвяр­джэння. Пачуццё бязвыхаднасці, безаба­рон­насць уласнага жыцця вы­яўляюцца ў «гранічнай сітуацыі» — на фі­зічна адчувальнай мяжы са смер­цю («Грудзі ныюць, цела вяне»), але на гэтай мяжы жыццё ўспры­ма­ецца як поўнае і цэльнае <...>. Смя­ротна хворага паэта ратуе ад поў­на­га ўпадку духу думка аб ра­дзі­ме: «І толькі на цябе надзея, Край родны мой!» (верш «Даўно ўжо целам я хварэю…»), вера ў вышэйшае пры­зна­чэн­не чалавека на зям­лі (верш «Жывеш не вечна чалавек») і інш. У гэтай жа плыні жыц­цесцвярджэння, нягледзячы на экзістэнцыялісцкае пе­ра­жы­­ван­не свайго «быцця-ў-свеце», вырашаецца праблема экзістэнцыі ў А. Ра­­занава («Першая паэма шляху» і інш.). <...> У беларускай про­зе бліз­касць да экзістэнцыялізму выразней выяўляецца ў «граніч­ных сі­ту­а­цы­ях» (раман «Млечны шлях» К. Чорнага, аповесці «Аль­пій­ская ба­ла­да», «Сотнікаў» і інш. В. Быкава), прычым сапраўднымі ге­роямі, людзь­мі застаюцца тыя, хто, нягледзячы на пагрозу смерці, вы­конвае свой ча­ла­вечы абавязак перад народам, перад радзімай» [274].

К канцу 1950-х гг. экзістэнцыялізм як літаратурна-мастацкая плынь вы­­­чарпаў сябе, аднак у той альбо іншай ступені паўплываў на некаторыя пост­­мадэрнісцкія новаўтварэнні (школу «новага ра­ма­на», тэатр абсурду і інш.), а таксама на творчасць шэрагу буйных прад­­стаўнікоў рэаліс­тыч­най (у тым ліку і беларускай) літаратуры, пра што ўжо гаварылася крыху вы­шэй.







Дата добавления: 2014-11-10; просмотров: 925. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

Реформы П.А.Столыпина Сегодня уже никто не сомневается в том, что экономическая политика П...

Виды нарушений опорно-двигательного аппарата у детей В общеупотребительном значении нарушение опорно-двигательного аппарата (ОДА) идентифицируется с нарушениями двигательных функций и определенными органическими поражениями (дефектами)...

Особенности массовой коммуникации Развитие средств связи и информации привело к возникновению явления массовой коммуникации...

Приготовление дезинфицирующего рабочего раствора хлорамина Задача: рассчитать необходимое количество порошка хлорамина для приготовления 5-ти литров 3% раствора...

Дезинфекция предметов ухода, инструментов однократного и многократного использования   Дезинфекция изделий медицинского назначения проводится с целью уничтожения патогенных и условно-патогенных микроорганизмов - вирусов (в т...

Машины и механизмы для нарезки овощей В зависимости от назначения овощерезательные машины подразделяются на две группы: машины для нарезки сырых и вареных овощей...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.011 сек.) русская версия | украинская версия