Студопедия — Сюррэалізм
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Сюррэалізм






 

Сюррэалізм (ад франц. surré alisme — звышрэалізм альбо над­рэа­­лізм) — плынь у літаратуры і мастацтве, якая аформілася ў па­чат­­ку 1920-х гг. у Францыі, а затым хутка распаўсюдзілася па мно­гіх краінах еўрапейскага кантынента, а таксама за яго межамі, у пры­ватнасці, у ЗША, Мексіцы, Японіі і г. д.

«Вытокі сюррэалізму, па сведчанню яго стваральнікаў, бяруць свой па­чатак яшчэ ў рамантызме, але асабліва цеснай была яго су­вязь з сім­ва­ліз­мам. Імкненне сімвалістаў стварыць сваю рэальнасць, іх пошукі свету ідэаль­нага, незямнога з дапамогай намёкаў, сім­ва­лаў — усё гэта было бліз­кім новай плыні. Эксперыменты сім­ва­ліс­таў у галіне мовы, іх спро­бы зрабіць слова нейкім знакам, што на­мя­кае на схаваную тайну, ада­рваць слова ад кантэксту — гэтыя і мно­гія іншыя прыёмы будуць пад­хоп­лены і развіты сюррэалістамі. У той жа час рэальнасць у сюр­рэ­а­ліс­таў носіць адкрыта натура­ліс­тыч­ны характар. Інтуітывізм і натуралізм у сюр­рэалістаў спа­лу­чы­лі­ся са­мым фантастычным чынам, імкнучыся пад­няц­ца і над матэ­ры­я­­ліз­мам, і над ідэалізмам» [270].

Сам тэрмін «сюррэалізм» быў вынайдзены Г. Апалінэрам (прад­мова да п’есы «Грудзі Тэрэсія», 1917), які тлумачыў яго як «вяр­танне да пры­ро­ды». Тэарэтычна ж абгрунтаваў сюррэалізм пры­знаны кіраўнік гэтай плы­ні — французскі паэт, празаік і псі­хі­ятр А. Брэтон, былы дадаіст, які ў 1924 г. апублікаваў працу «Першы маніфест». Прычым у само паняцце «сюр­рэалізм» А. Брэ­тон і яго аднадумцы (П. Элюар, Р. Дэснос, П. Рэ­вер­дзі, С. Перс, Ж. Как­то, Ф. Супо, Р. Вітрак, А. Арто і інш.) пачалі ўклад­ваць іншы сэнс у параўнанні з тым, што меў на ўвазе стваральнік тэрміна Г. Апа­­лінэр (дарэчы, родзіч беларускага пісьменніка К. Ка­ган­ца).

Сферай мастацтва для сюррэалістаў стала ў першую чаргу тое, што зна­ходзіцца па-за кантролем розуму. Яны «арыентаваліся на вы­яўленне пад­свядомасці, паталагічных адхіленняў псіхікі, каш­мар­ных сноў, на­зой­лі­вых прывідаў, выпадковых і фантастычных аса­цы­яцый, спалучэнне тра­гічнага з агідным, нізкім і смешным. У лі­та­ра­туры (галоўным чынам у паэ­зіі) для сюррэалізму з’яўляецца ха­рак­тэрным «аўтаматычнае пісь­мо» (запіс слоў, вобразаў і фраг­мен­таў маўлення, якія ўзніклі ў выніку спан­танных асацыяцый), адказ ад фабулы, лагічнага сюжэту, тра­ды­цый­ных выяўленчых сродкаў, рыф­мы, рытмікі і метра; у кінематографе і тэат­ральным мас­тац­тве — выяўленне абсурднасці быцця ў гратэскавых фор­мах, пад­крэс­леная рэчавасць асобных сцэн і кадраў, матэрыялізацыя ме­­та­фар і гіпербал, татальнае абсмейванне грамадскага жыцця; у вы­яў­лен­­чым мастацтве — арыентацыя на калаж, імітацыя перша­бытнай твор­час­ці, наўмыс­нае злучэнне метафарычнасці з элементамі на­ту­ра­лізму, спа­лучэнне рэальных, але лагічна несумяшчальных з’яў і аб’ек­таў пры­ро­ды і грамадскага жыцця» [271].

Сюррэалізм меў сваю базу ў філасофскіх тэорыях. Так, у пры­ват­­­на­сці, вялікі ўплыў на яго фарміраванне аказалі філосафы А. Ша­пэн­­гауэр і А. Берг­сан, якія лічылі неабходным спалучэнне ў мас­тац­тве элементаў рэ­альнасці і алагічнай фантастыкі, а ў творчым акце ве­лізарную ролю ад­во­дзілі інтуітыўнаму. Акрамя таго, «ад­чу­валь­ным было ўздзеянне на сюр­рэ­алістаў аўстрыйскага філо­сафа і псі­хі­я­т­ра З. Фрэйда з яго тэорыяй і ме­тадам псіхааналізу. А. Брэтон, сам урач-неўрапатолаг, пазнаёміўся з ву­чэннем З. Фрэйда ў час першай су­светнай вайны і карыстаўся яго ме­та­дамі лячэння, а пазней з З. Фрэй­дам перапісваўся. У вучэнні З. Фрэйда сюр­рэалістам імпа­на­ва­лі ўвага да падсвядомасці, канстата­цыя ад­сут­на­сці прынцыповай роз­ніцы паміж псіхічнай нормай і пата­логіяй <...>, імк­нен­не вы­тлу­ма­чыць паводзіны і ўчынкі людзей як спе­цыфічны працяг па­дзей, ува­собленых у сне, і інш.» [272].

Літаратурны сюррэалізм — гэта толькі частка агульнага мас­тац­кага сюр­рэалізму. Не намнога слабей (а, магчыма, яшчэ і мац­ней) сюррэалізм вы­явіўся і ў жывапісе. Аб гэтым сведчыць твор­часць шэрагу буйных мас­такоў ХХ ст., і ў першую чаргу С. Далі, які, дарэчы, даволі часта лю­біў паўтараць, што сюррэалізм — гэта не толькі яго карціны, але і ён сам.

У канцы 1930-х — пачатку 1940-х гг. цэнтр сюррэалізму пера­мяс­ціў­ся ў ЗША, куды ў сувязі з вайной у Еўропе эмігравалі А. Брэ­тон, І. Тан­гі, С. Далі і інш. мастакі. Спробы поўнасцю адрадзіць пас­ля за­кан­чэн­ня вайны сюррэалізм у Францыі былі мала­паспяховымі. Тым не ме­ней дадзены метад праіснаваў аж да самага пачатку 1960-х гг. і аказаў уплыў на такія плыні ў еўрапейскім і сусветным мас­­тац­тве сярэдзіны — дру­гой паловы ХХ ст., як абстрак­цыянізм, поп-арт, «новы раман», тэатр аб­сурду і інш.







Дата добавления: 2014-11-10; просмотров: 1045. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МЕХАНИКА Статика является частью теоретической механики, изучающей условия, при ко­торых тело находится под действием заданной системы сил...

Теория усилителей. Схема Основная масса современных аналоговых и аналого-цифровых электронных устройств выполняется на специализированных микросхемах...

Различия в философии античности, средневековья и Возрождения ♦Венцом античной философии было: Единое Благо, Мировой Ум, Мировая Душа, Космос...

Характерные черты немецкой классической философии 1. Особое понимание роли философии в истории человечества, в развитии мировой культуры. Классические немецкие философы полагали, что философия призвана быть критической совестью культуры, «душой» культуры. 2. Исследовались не только человеческая...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит...

ТРАНСПОРТНАЯ ИММОБИЛИЗАЦИЯ   Под транспортной иммобилизацией понимают мероприятия, направленные на обеспечение покоя в поврежденном участке тела и близлежащих к нему суставах на период перевозки пострадавшего в лечебное учреждение...

Кишечный шов (Ламбера, Альберта, Шмидена, Матешука) Кишечный шов– это способ соединения кишечной стенки. В основе кишечного шва лежит принцип футлярного строения кишечной стенки...

Принципы резекции желудка по типу Бильрот 1, Бильрот 2; операция Гофмейстера-Финстерера. Гастрэктомия Резекция желудка – удаление части желудка: а) дистальная – удаляют 2/3 желудка б) проксимальная – удаляют 95% желудка. Показания...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.008 сек.) русская версия | украинская версия