Студопедия — Сучасної української літературної мови
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Сучасної української літературної мови






 

Традиційний поділ звуків на голосні й приголосні здійснюється на основі трьох класифікаційних принципів: функціонального, артикуляційного, акустичного.

Функціональний принцип є найважливішим. У мовленні голосні і приголосні звуки протиставлені тим, що голосні виступають в українській мові складотворчими, на них може падати наголос, а приголосні не бувають складотворчими і наголошеними, а тільки входять до складу разом із голосними, тобто перебувають при них. Така роль приголосних відображена в їх назві – приголосний, тобто звук, що вживається при голосних Це протиставлення чітко простежується між голосними і приголосними шумними. Що ж до сонорних приголосних, то вони колись були складотворчими, а отже, близькими до голосних; у сучасних східнослов’янських мовах вони перейшли в розряд приголосних, хоч і зберігають свою звучність. При творенні їх, як і при творенні голосних звуків, голосові зв’язки дрижать (у російській мові за певних умов вони зберігають здатність творити склади: до-бр, во-пль; у деяких слов’янських мовах вони закономірно складотворчі, наприклад у словацькій мові: strč, prst, krk)[43].

Артикуляційний принцип полягає в тому, що при творенні голосних мовний апарат максимально відкритий, струмінь видихуваного повітря проходить крізь нього вільно, спостерігається напруженість усього мовного апарату, внаслідок чого голосні звуки не мають чітко визначеного місця творення. Під час творення тих чи інших голосних звуків ротова порожнина набуває різної форми та об’єму. Активними мовними органами у творенні голосних є язик, губи, м’яке піднебіння, нижня щелепа.

Під час творення приголосних звуків відбувається зімкнення різних мовних органів, що спричинює виникнення перепон на шляху струменя видихуваного повітря. Саме через це напруженість виникає у певному місці мовного апарату, де чітко й визначається місце утворення приголосного звука. У творенні приголосних звуків беруть участь різні мовні органи: гортань, ротова і носова порожнини, язик, м’яке і тверде піднебіння, верхні зуби, губи, нижня щелепа.

З акустичного погляду голосні характеризуються тим, що вони утворюються на основі голосу (музикального тону), а приголосні – на основі голосу й шуму або тільки шуму.

На основі трьох зазначених ознак голосні й приголосні звуки визначають так: голосними є звуки, що утворюються при відкритому мовному апараті на основі голосу й виконують складотворну функцію; приголосними називаються звуки, що утворюються на основі голосу й шуму або тільки шуму при повністю чи частково закритому мовному апараті й не виконують складотворної функції[44].

Систему голосних фонем мови або діалекту на певному етапі їхнього розвитку називають вокалізмом ( V ) (від лат. vocalis – голосний звук). У сучасній українській літературній мові систему вокалізму утворюють 6 голосних фонем: /а/, /о/, /у/, /е/,/и/, /і/.

Консонантизм (С) (від лат. consonans (consonantis) – приголосний звук) – система приголосних фонем у мові або діалекті на певному етапі їхнього розвитку. У сучасній українській літературній мові систему консонантизму утворюють 32 приголосні фонеми: /б/, /п/, /м/, /в/, /ф /, /д/, /д¢/, /т/, /т¢/, /з/, /з¢/, /с/, /с¢/, /ц/, /ц¢/, /дз/, /дз¢/, /ж/, /ч/, /ш/, /дж/, /л/, /л¢/, /н/, /н¢/, /р/, /р¢/, /й/, /г/, /к/, /х/, /ґ/.

І.Г.Чередниченко подав таке середньовідсоткове співвідношення голосних і приголосних української мови: 48:52. За частотою вживання в аналізованому матеріалі голосні розташовуються таким чином: [а] (24,9%), [о] (22,3 %), [і] (15,7%), [и] (15,3%), [е] (12,5%), [у] (9,3%)[45].

 







Дата добавления: 2015-09-07; просмотров: 788. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Аальтернативная стоимость. Кривая производственных возможностей В экономике Буридании есть 100 ед. труда с производительностью 4 м ткани или 2 кг мяса...

Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...

Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Общая и профессиональная культура педагога: сущность, специфика, взаимосвязь Педагогическая культура- часть общечеловеческих культуры, в которой запечатлил духовные и материальные ценности образования и воспитания, осуществляя образовательно-воспитательный процесс...

Устройство рабочих органов мясорубки Независимо от марки мясорубки и её технических характеристик, все они имеют принципиально одинаковые устройства...

Ведение учета результатов боевой подготовки в роте и во взводе Содержание журнала учета боевой подготовки во взводе. Учет результатов боевой подготовки - есть отражение количественных и качественных показателей выполнения планов подготовки соединений...

Алгоритм выполнения манипуляции Приемы наружного акушерского исследования. Приемы Леопольда – Левицкого. Цель...

ИГРЫ НА ТАКТИЛЬНОЕ ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ Методические рекомендации по проведению игр на тактильное взаимодействие...

Реформы П.А.Столыпина Сегодня уже никто не сомневается в том, что экономическая политика П...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.008 сек.) русская версия | украинская версия