Студопедия — Загальна характеристика. Диффузіонізм був розповсюджений у Скандинавських країнах у вигляді історико-географічного напрямку, у Німеччині - вчення про "культурні кола"
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Загальна характеристика. Диффузіонізм був розповсюджений у Скандинавських країнах у вигляді історико-географічного напрямку, у Німеччині - вчення про "культурні кола"






Диффузіонізм як спосіб вивчення культур з'явився наприкінці XIX ст. Поняття "дифузія", запозичене з фізики, означає "розлиття", "розтікання", "проникнення". У вивченні культур воно позначає поширення культурних явищ через контакти між народами - торгівлю, переселення, завоювання. Представники цього напрямку вважають головним змістом історичного процесу дифузію, контакт, зіткнення, запозичення, перенесення культур. Важливою особливістю розглянутого підходу є аналіз просторових і часових характеристик культур, що являє собою конкретизацію об'єкта дослідження у порівняння з еволюціонізмом. Еволюціоністській ідеї автономного виникнення й розвитку аналогічних культурних явищ у подібних умовах диффузіоністи протиставили ідею географічної визначеності, у деяких випадках навіть тезу про однократне виникнення культури й наступному поширенні її із центру зародження. У певному змісті диффузіонізм можна розглядати як спробу замінити ідею прогресивного розвитку принципом просторово-тимчасового переміщення окремих елементів культури або їхніх комплексів.

Диффузіонізм був розповсюджений у Скандинавських країнах у вигляді історико-географічного напрямку, у Німеччині - вчення про "культурні кола" (культурно-історична школа), у США цей напрямок існував за назвою "age-and-area" (вік і простір). Іноді диффузіоністську тенденцію в дослідженні культур називають теорією культурних ареалів. В Англії концепція взаємовпливу культур розроблялася в рамках геліолітичної школи, відомої також як гіпердиффузіонізм. В 50-і роки XX ст. і аж до теперішнього часу ідеї диффузіонізма розвиває у своїх роботах, мабуть, один з найвідоміших антропологів норвежець Т. Хейердал.

Засновником диффузіонізму був німецький дослідник Ф. Ратцель (1844-1904). Свою концепцію культури він виклав у багатотомних дослідженнях: "Антропогеографія" (1882-1891) і "Народознавство" (1885-1895). Головний предмет вивчення Ф. Ратцеля - географічне поширення предметів матеріальної культури (етнографічних предметів, по його термінології) і відповідне поширення народів - носіїв цих предметів. З факту географічного розміщення й переміщення етнографічних предметів робився висновок про просторове поширення культур, про спорідненість й походження останніх. Ф. Ратцель виділяв два способи переміщення елементів культури: 1) повний і швидкий перенос не окремих речей, а всього культурного комплексу; цей варіант, використовуючи термінологію американських учених, він називав аккультурацією; 2) переміщення окремих етнографічних предметів від одного народу до іншого.

Предмети матеріальної культури були обрані Ф. Ратцелем як основний об'єкт дослідження, тому що вони набагато довше втримуються й зберігають свою форму й ареал поширення в порівнянні з іншими аспектами культури. Народи, на думку Ф. Ратцеля, змінюються, гинуть, а "предмет залишається тим, чим він був". Стосуючись особливостей запозичення, він відзначав, що одні предмети (наприклад прикраси, одяг, наркотики) легко передаються від народу до народу, інші (упряж, вироби з металу) - із працею.

Узагальнюючим поняттям, що виражало просторові характеристики поширення культури, для Ф. Ратцеля була "культурна зона", або "культурне коло". Поширення культурних елементів (за межі "культурної зони") передбачалося разом з народом, хоча були можливі й виключення. Подібні елементи в культурах різних народів Ф. Ратцель пояснював їхнім спільним походженням, що відноситься до глибокої стародавності. Основне джерело змін у культурах він бачив у взаємних контактах між ними.

У роботах Ф. Ратцеля сформульовані основні положення диффузіонізму як напрямку у вивченні культур: акцент на взаємовплив культур; їхні зміни шляхом запозичення; ідея про якийсь один або декілька центрів, з яких почався розвиток людства. Основний об'єкт дослідження - предмети матеріальної культури (етнографічні предмети), що утворять деяку цілісність у просторі й часі (культурне коло). Ратцель відводив людині другорядну роль (носій етнографічних предметів) і припускав відносну незалежність культури від нього.







Дата добавления: 2015-09-04; просмотров: 397. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Шрифт зодчего Шрифт зодчего состоит из прописных (заглавных), строчных букв и цифр...

Картограммы и картодиаграммы Картограммы и картодиаграммы применяются для изображения географической характеристики изучаемых явлений...

Практические расчеты на срез и смятие При изучении темы обратите внимание на основные расчетные предпосылки и условности расчета...

Функция спроса населения на данный товар Функция спроса населения на данный товар: Qd=7-Р. Функция предложения: Qs= -5+2Р,где...

Этапы трансляции и их характеристика Трансляция (от лат. translatio — перевод) — процесс синтеза белка из аминокислот на матрице информационной (матричной) РНК (иРНК...

Условия, необходимые для появления жизни История жизни и история Земли неотделимы друг от друга, так как именно в процессах развития нашей планеты как космического тела закладывались определенные физические и химические условия, необходимые для появления и развития жизни...

Метод архитекторов Этот метод является наиболее часто используемым и может применяться в трех модификациях: способ с двумя точками схода, способ с одной точкой схода, способ вертикальной плоскости и опущенного плана...

Этапы творческого процесса в изобразительной деятельности По мнению многих авторов, возникновение творческого начала в детской художественной практике носит такой же поэтапный характер, как и процесс творчества у мастеров искусства...

Тема 5. Анализ количественного и качественного состава персонала Персонал является одним из важнейших факторов в организации. Его состояние и эффективное использование прямо влияет на конечные результаты хозяйственной деятельности организации.

Билет №7 (1 вопрос) Язык как средство общения и форма существования национальной культуры. Русский литературный язык как нормированная и обработанная форма общенародного языка Важнейшая функция языка - коммуникативная функция, т.е. функция общения Язык представлен в двух своих разновидностях...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.009 сек.) русская версия | украинская версия