Студопедия — Б. Орнаменталізм
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Б. Орнаменталізм






Орнаментальний [86] стиль визначав руську культуру ХІІ-ХІІІ ст.Основні риси орнаментального письма:

1. Мозаїчність композиції та багатотематичність творів, екскурси в минуле, ліричні відступи, найчастіше провідна думка не просто розвивається у творі, а проходить через численні окремі мотиви.

2. Погляд на світ як на систему символів, тобто художня настанова, за якою довколишня дійсність є знаком чогось іншого, вищого, духовного.

3. Багата тропіка: порівняння частішають і набувають символічного забарвлення (битва – бенкет або весілля; весна – символ воскресіння тощо), типовими стають гіперболи, з’являються фольклорні постійні епітети.

4. Складна, заплутана синтаксична будова.

Світоглядові риси такі:

5. Утвердження культу аскетизму[87].

6. Замість християнського оптимізму монументалістської епохи зустрічаємо песимістичні судження про життя, аж до жахливого уявлення єпископа Серапіона про землю, яка хоче струсити із себе весь заплямований гріхами рід людський.

Зразки цього напряму: проповіді Кирила Турівського та Серапіона, Києво-Печерський патерик, Київський (Іпатіївський) літопис, „Слово о полку Ігоревім”, Галицько-Волинський літопис.

Найвизначнішою пам’яткою орнаменталізму і всього прадавньоукраїнського письменства, однією з перлин світової культури є „Слово о полку Ігоревім” (що буквально значить: „Розповідь про похід Ігорів”). Розглянемо прикмети орнаменталізму у цьому творі:

♣ досить складна, «мозаїчна» композиція, переповнена історичними та авторськими відступами; переплетіння кількох сюжетних ліній, епізодів: авторський заспів, похід Ігоря та його поразка, віщий сон Святослава у Києві, «золоте слово» князя про спільний виступ проти половців, чекання та плач Ярославни у Путивлі, втеча Ігоря з полону;

♣ автор ніби навмисне затемнює зміст твору, часто важливі моменти не описує, а лише натякає на них (напр., побратим Ігоря — половець Овлур з’являється у творі без будь-якої підготовки), не зрозуміло, де говорить сам автор, а де його герої;

♣ твір переповнений різноманітними тропами, майже кожне слово чи образ несе додаткове естетичне навантаження;

♣ цілу тканину твору наскрізь проймає символізм: багато картин не описано безпосередньо, а розкрито в символах (так, про поразку Ігоря говориться лише: «Впали прапори Ігореві... Тут не вистачило кривавого вина, тут сміливі русичі закінчили учту: сватів напоїли, а самі полягли за землю Руську»). Дійсність майже повністю зникає під серпанком символів («Ігор скочив горностаєм у комиш, білим гоголем на воду»; битва зображається то як «учта», то як «посів» чи «жнива»: «Чорна земля під копитами кістьми була засіяна, кров’ю полита, сумом зійшла на Руську землю»). Іншим способом символічного зображення є введення у твір «знаків» — снів, передчувань, зловісних віщувань майбутнього. Поруч із символікою стоять численні гіперболи, що переносять читача в якусь казкову, напівфантастичну дійсність (так, князь Святослав, що переміг половців, змальований не як людина, а як космічна стихійна сила: він «наступив на землю половецьку, притоптав могили та яруги, замутив річки та озера, висушив потоки та болота, а поганого Кобяка з лукомор’я від залізних великих полків половецьких, як вихор, вирвав»);

мова «Слова» милозвучна, пересипана алітераціями й асонансами («с е в ітр и С тр и божі в нуц и», «уж е бо С ула н е т е ч е т с р е б ре ними стр уями»), трапляються часті повторення тих самих або дуже подібних складів у тому самому слові або у двох сусідніх («темно бо бі», «на кровати тисові», «страни ради, гради веселі», «Рошибе славу Ярославу»);

♣ у творі проступають ознаки психологізму: згадки про радість та пісні по перемозі, про плачі над померлими, а також змалювання боротьби настроїв, почувань у душі героя, напр., автор пояснює, чому Ігоря не утримав від походу навіть зловісний знак (затемнення сонця) так: «Запалила йому пристрасть дух та туга скоштувати великого Дону».

неважко помітити, що монументалізм є реалістичний за типом творчості, а орнаменталізм — романтичний.

 







Дата добавления: 2014-12-06; просмотров: 2583. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Аальтернативная стоимость. Кривая производственных возможностей В экономике Буридании есть 100 ед. труда с производительностью 4 м ткани или 2 кг мяса...

Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...

Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Особенности массовой коммуникации Развитие средств связи и информации привело к возникновению явления массовой коммуникации...

Тема: Изучение приспособленности организмов к среде обитания Цель:выяснить механизм образования приспособлений к среде обитания и их относительный характер, сделать вывод о том, что приспособленность – результат действия естественного отбора...

Тема: Изучение фенотипов местных сортов растений Цель: расширить знания о задачах современной селекции. Оборудование:пакетики семян различных сортов томатов...

Решение Постоянные издержки (FC) не зависят от изменения объёма производства, существуют постоянно...

ТРАНСПОРТНАЯ ИММОБИЛИЗАЦИЯ   Под транспортной иммобилизацией понимают мероприятия, направленные на обеспечение покоя в поврежденном участке тела и близлежащих к нему суставах на период перевозки пострадавшего в лечебное учреждение...

Кишечный шов (Ламбера, Альберта, Шмидена, Матешука) Кишечный шов– это способ соединения кишечной стенки. В основе кишечного шва лежит принцип футлярного строения кишечной стенки...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.009 сек.) русская версия | украинская версия