Т.КомаринецьШашкевич та його сподвижника – це ті, хто дав своїм сучасникам урок патріотизму, національної гідності, урок того, як людина свідомо бере максимальні життєві навантаги, і в мужній невсипущій праці для народу, у вірнім служінні йому знаходить для себе втіху, відраду й надію і найвищий життєвий сенс… О.Гончар Одним з найбільших досягнень Я.Головацького є осягнення ним народної культури як самобутньої і національно неповторної, що йшло в парі з розумінням національної мови як душі народу. Ось чому він надавав такого величезного значення українському фольклору як першооснові національної культури. Народні пісні як вияв життя народу, його нескореного духу, відзначав він, є «живим джерело», з якого не тільки можуть, а й повинні почерпнути письменники, якщо вони хочуть виплекати істинну поезію. Т.Комаринець ПЛАНИ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ Тема 1. Становлення нової української літератури План 1. Історичні, суспільно-політичні та культурні передумови становлення нової української літератури. 2. Народна мова як визначальна основа нового письменства. 3. Журналістика першої половини ХІХ ст. і її роль у становленні нової української літератури. 4. Початки вітчизняного літературознавства, фольклористики та мовознавства. 5. Формування стильових напрямків у літературному процесі ХІХ ст.: інерція бароко, фрагменти класицизму, просвітницький реалізм, сентименталізм, романтизм. 6. Доведіть або спростуйте тезу С.Єфремова: „У нас письменство ніколи не було тільки письменством, а справляло разом і величезної ваги громадську роботу”.
Завдання З’ясувати поняття альманах, бурлеск, взаємодія літератур, дискурс, епігонство, етнографізм, журнал, класицизм, літературна критика, літературний вплив, літературний процес, народність літератури, новаторство у літературі, просвітницький реалізм, раціоналізм, реалізм, романтизм, сентименталізм, травестія, традиція, фольклоризм.
Література 1. Бовсунівська Т. Історія української естетики першої половини ХІХ ст. – К., 2001. 1. Бовсунівська Т. Українська бурлескно-травестійна література першої половини ХІХ ст. (в аспекті функціонування комічного). – К., 2006. 2. Бондар М. Діалог з історичним часом: формування нової української літератури // Київська старовина. – 1998. - №5. – С.9-54. 3. Волинський П. Теоретична боротьба в українській літературі (перша половина ХІХ ст.). – К., 1969. – С.7-47. 4. Гончар О. Просвітительський реалізм в українській літературі. Жанри і стилі. – К., 1990. 5. Гончар О. Українська література передшевченківського періоду і фольклор. – К., 1982. – С.3-23. 6. Животко А. Історія української преси. – К., 1999. 7. Зеров М. Нове українське письменство // Зеров М. Українське письменство. – К., 2003. – С.6-21. 8. Історія української дожовтневої журналістики. – К., 1983. – С.20-87. 9. Історія української літератури: У 8-ми т. – Т.2. – К., 1968. – С.133-190. 10. Історія української літератури ХІХ століття: У 2-х кн. / За ред. акад. М.Г.Жулинського. – Кн.1. – К., 2005. – С. 11-63, 88-126. 11. Історія української літератури поч. ХІХ ст. / За ред. Хропка П.П. – К., 1992. – С.9-47. 12. Історія української літературної критики: Дожовтневий період – К., 1989. – С.9-32. 13. Калениченко Н. Українська література ХІХ ст.: Напрями, течії. – К., 1977. – С.44-60, 80-134. 14. Попович М. Історія української культури. – К., 2001. – С.290-361. 15. Сивокінь Г. Одвічний діалог: Українська література і її читач від давнини до сьогодні. - К., 1984. – С.76-114. 16. Українські літературні альманахи і збірники ХІХ – початку ХХ ст. / Укл. І.З.Бойко. – К., 1967. 17. Федченко П. Літературна критика на Україні першої половини ХІХ ст. – К., 1982. – С.12-117. 18. Хропко П.П. Становлення нової української літератури – К., 1988. – С.7-44. 19. Чижевський Д. Історія української літератури (від початків до доби реалізму) – Тернопіль, 1994. – С.308-317. 20. Шубравський В. Від Котляревського до Шевченка: Проблема народності української літератури. – К., 1976. – С.11-63. Тема 2. Поема І.Котляревського «Енеїда» як перший твір нової української літератури План 1. «Енеїда» І.Котляревського як одна з травестій поеми Вергілія. Традиції і новаторство українського автора. 2. Класицистичні та просвітницькі тенденції в «Енеїді» І.Котляревського. 3. Україна і українці у поемі І.Котляревського. «Енеїда» як джерело пізнання суспільного життя і побуту народу у другій половині ХVІІІ – на початку ХІХ ст. 4. Характер типізації у поемі «Енеїда». Майстерність автора у змалюванні численних життєвих типів. 5. Значення поеми І.Котляревського «Енеїда» у становленні нової української літератури. 6. Доведіть або спростуйте тезу С.Єфремова про «Енеїду»: «Вона, ота книжечка, завершила собою попередню еволюцію національного життя на Україні й стала вихідним пунктом для дальшої; закристалізувавши в художній формі минуле, вона разом із тим стала зерном для майбутнього, і з неї в українському письменстві починається той потужний дух свідомого демократизму й людяності, боротьби за право людини й нації, прочування до добра і волі, який озивався й раніше, але з цього часу зробився вже домінуючою нотою в нашому письменстві». Тексти
|