Студопедия — Проблема зв’язку мови та мислення Вільгельма фон Гумбольдта.
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Проблема зв’язку мови та мислення Вільгельма фон Гумбольдта.






Питання зв’язку між мовою та мисленням цікавило багато мислителів починаючи ще з Античності. Основну відповідь давала представники логічної школи, які були переконані у повній тотожності мови та мислення. Вони були переконані, що слова виражають поняття, а пропозиції – судження.

Важливі дослідження цього питання були розроблені Вільгельмом фон Гумбольдтом. У своїй праці «Про відмінність організмів людської мови...»[17] він у багатьох відношеннях похитнув ці, на перший погляд, непорушні погляди логістів і висловив багато цікавих, часто суперечливих думок. Основною його позиції є думка, що мова – це орган, який створює думку. Розумова діяльність – абсолютно духовна, глибоко внутрішня і така, що проходить безслідно – за допомогою звуку в мові вона стає зовнішньою і доступною для почуття. Тому, діяльність мислення і мови є єдина і не може бути розділена. Мислення сполучене із звуком мови; так як у іншому випадку мислення не досягне зрозумілості і уявлення не може стати поняттям. Єдність мислення, слуху з мовою є вічною і вона незрозуміла для людини. Мова і мислення нероздільні настільки, що «мова є обов'язкова передумова мислення і в умовах повної ізоляції»[18].

В. Гумбольдт описує, як відбувається поєднання поняття із звуком: надати понятті звук - означає поєднувати два предмета, які ніколи повністю не перейдуть одна в іншу. Але поняття не може відмовитися від слова, так як і будь-яка людина не може відкинути від себе свою фізіономії. Слово є індивідуальна фізіономія поняття, яке, захотівши скинути її з себе, тільки змінило б одне слово на інше і, ймовірніше, все ж з'явилося б в слові. Гумбольдт переконаний, що звук і поняття абсолютно різні за своєю природою, тому для поєднання їх у слові потрібно щось третє, у чому б вони сходилися. Посередник цей завжди береться з області зовнішнього або внутрішнього почуття, зовнішньої або внутрішньої діяльності. Діяльність почуття проявляється в тому, що суб'єкт (людина), стикаючись з будь-яким предметом, за допомогою мислення утворює уявлення про цей предмет. Це подання, протипоставлене суб'єктивному моменту (акту сприйняття його людиною), перетворюється на об'єкт: «Уявлення об'єктивується і, в цей самий час, не відривається від суб'єкта. Лише за допомогою мови це можливо; без даного процесу об'єктивізації та повернення до суб'єкта... неможливо утворення понять, а тим самим і мислення».

Мислитель вважає, що людина пізнає дійсність, яка його оточує, індивідуальними способами пізнання і відчуття, тобто суб'єктивним чином. Тому, для Гумбольдта суб'єктивна частина займає чільне місце. Він переконаний, що так як сприйняття і діяльність людини головним чином залежать від її уявлень, то її ставлення до предметів цілком обумовлене мовою. Звідси випливає, що мова займає проміжне положення між людиною і природою, яка впливає на нього. Можна сказати, що мова будь-якої нації складається із особливого способу поєднання думки із звуками. Питання про спосіб їх зв’язку становить одну з головних заслуг Гумбольдта у дослідженнях мови. Сьогодні ця проблема посідає чільне місце у діяльності мовознавців та філософів.

В.Гумбольдт, стверджуючи про єдність мови та мислення, говорить і про те, що дух людини увесь час намагається звільнитися від зв’язку з мовою: слова придушують, повніше їх змісту, внутрішнє почуття і, в основному, це призводить до того, що є ймовірність втрати його особливого відтінку своєї природи, яка надмірно матеріальна по звуку та надмірно абстрактно загальна за значенням. Мислитель вважає, що мова, окрім того, що вона пов’язана з духовним буттям людини, живе ще і самостійно, причому вона неначе панує над самою людиною. З одної сторони, мова і мислення виникають в один і той же час, а з іншої сторони, потреба поняття та разом із тим його створення завжди повинні передувати самому слову, яке є досконало ясним виразом поняття. Можна зауважити, що деякі висловлювання Гумбольдта суперечать між собою, проте головним для мислителя є положення про мову, яка є зв'язком думки і звуку.

В.Гумбольдт неодноразово наголошував на тому, що слово не є еквівалентом чуттєво сприйманого предмета: воно навіть не містить в собі готового поняття, а тільки спонукає людину певним способом створювати поняття. Люди розуміють один одного не тому, що змушують одне одного відтворювати одне й те ж поняття, а тому, що своїми словами люди доторкаються до інших людей, пробуджують у них спільні уявлення, задіюють спільні розумові уявлення. Так в кожній людині відбувається відповідне, проте не абсолютно однакове поняття. Прикладом може бути будь- яке слово: усі ми розуміємо під «собакою» тварину, проте, кожен із нас разом із цим словом має своє уявлення. Процес розуміння можливий тому, що способи поєднання понять зі звуками є ​​спільними для певного народу, утворюється певна загальна форма нації і ця особливість відрізняє одну націю від іншої. У будь якому випадку, розуміння у народі настає не лише через спільний спосіб поєднання звуку і поняття. Кожне поняття, відображаючи групу предметів об'єктивного світу в їх загальних і істотних властивостях, вже містить момент відволікання від індивідуальних особливостей цих предметів. Так, поняття відображає загальне, яке, якщо запам’яталось у свідомості певної групи людей, робить можливим взаєморозуміння, процес спілкування.

Аналіз даної концепції дозволяє побачити історико-філософські основи багатьох положень герменевтичної онтології мови Ганса-Ґеорґа Ґадамера. Він виділяє окрему сферу мови, в рамках якої стверджує не тільки про нерозривний зв’язок мови та мислення, але і про опосередкований вплив мови на весь людський досвід. «Мова так лякаючи близька нашому мисленню»[19].

 







Дата добавления: 2015-08-10; просмотров: 469. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Картограммы и картодиаграммы Картограммы и картодиаграммы применяются для изображения географической характеристики изучаемых явлений...

Практические расчеты на срез и смятие При изучении темы обратите внимание на основные расчетные предпосылки и условности расчета...

Функция спроса населения на данный товар Функция спроса населения на данный товар: Qd=7-Р. Функция предложения: Qs= -5+2Р,где...

Аальтернативная стоимость. Кривая производственных возможностей В экономике Буридании есть 100 ед. труда с производительностью 4 м ткани или 2 кг мяса...

Деятельность сестер милосердия общин Красного Креста ярко проявилась в период Тритоны – интервалы, в которых содержится три тона. К тритонам относятся увеличенная кварта (ув.4) и уменьшенная квинта (ум.5). Их можно построить на ступенях натурального и гармонического мажора и минора.  ...

Понятие о синдроме нарушения бронхиальной проходимости и его клинические проявления Синдром нарушения бронхиальной проходимости (бронхообструктивный синдром) – это патологическое состояние...

Опухоли яичников в детском и подростковом возрасте Опухоли яичников занимают первое место в структуре опухолей половой системы у девочек и встречаются в возрасте 10 – 16 лет и в период полового созревания...

ПУНКЦИЯ И КАТЕТЕРИЗАЦИЯ ПОДКЛЮЧИЧНОЙ ВЕНЫ   Пункцию и катетеризацию подключичной вены обычно производит хирург или анестезиолог, иногда — специально обученный терапевт...

Ситуация 26. ПРОВЕРЕНО МИНЗДРАВОМ   Станислав Свердлов закончил российско-американский факультет менеджмента Томского государственного университета...

Различия в философии античности, средневековья и Возрождения ♦Венцом античной философии было: Единое Благо, Мировой Ум, Мировая Душа, Космос...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.024 сек.) русская версия | украинская версия