Студопедия — Медетбек Темірхан
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Медетбек Темірхан






(1945 жылы туған)

Ақын, Қазақстан Республикасының Мемлекеттік сыйлығының иегері. 1945 жылы 6 наурызда қазіргі Оңтүстік Қазақстан облысы, Түркістан ауданының Аманкелді ауылында дүниеге келген. Орта мектепті бітіргеннен кейін Абай атындағы Қазақ Мемлекеттік педагогикалық институтында оқыған. Қазақ телевизиясы студиясында редактор қызметін атқарған. Содан кейін Маңғыстау геологиялық барлау экспедициясында дизельші-маторшы, Маңғыстау Қазақстан Жазушылар одағы Маңғыстау облысаралық бөлімшесінде әдеби кеңесші, облыстық «Комунистік жол» газетінде тілші, «Жазушы» баспасында редактор, республикалық «Социалистік Қазақстан» газетінің Маңғыстау облысындағы тілшісі, республикалық «Ақиқат» журналының редакторы, Қазақстан Жазушылар одағының екінші хатшысы қызметтерін атқарған.

Алғашқы жыр жинағы «Жанымның жас құрағы» деген атпен 1970 жылы жарық көрді. Оннан астам өлең жинақтары жарияланып, оқырмандар мен сыншылардың жоғары бағасын алып келеді. Қазақ поэзиясының түркілер кезеңінен қалыптасқан романтикалық-реалистік өршіл сарынның бағытындағы жаңашыл туындыларымен байытты. «Көк түркілер сарыны» атты жинағында (2002) замана зары мен бүгінгі күн мәселелері ежелгі түркі жырлары үлгісінде айтылған, ақын көне түрге жаңа мазмұн сыйдырған. Пішін ұтымдылығынан гөрі ой ұшқырлығына көбірек иек артатын ол өлеңдерінде ерекше еркіндікті аңсайды, көне түркілердің ірілігін сағынады, рухани тоғышарлықты, ұсақталуды мінейді. Ғасырлар қойнауында елеусіз қалған ерлік рухын жаниды. Жауға деген өктемдік «Қуат жырында», «Асқанның орманын отындай өртедім. Тасқанның көлдерін астаудай төңкердім» деп беріліп, батырлар айбарын асқақтата түседі. Оның «Махамбет рухының монологы», «Күлтегін», «Тоныкөк» дастандары – ұлттық бояуы қанық, күрескер, қайсар әрі мұңшыл романтикалық болмысты толықтай танытқан поэтикалық қуатты шығармалар.

Ақын өлеңдерінен ХХ ғасырдың поэзиясына тән кең құлаштылық, публицистикалық леп басымырақ көрінеді. Темірхан Медетбек 60 жылдардағы ақындардың әбден «оты тозып кеткен тебіндігінің» тақырыбына мүлдем жоламайтын ақын:

 

...тұр антенна үйімнің бұрышында

Қос құлағы селтиіп, едірейіп...

Үңірейіп жан-дүнием тұр қазір

Ымырттағы аңғал-саңғал қыстаудай.

Сол бір сөзден менің қара көлеңкем

Сіңіп кетті сұр қабырға – бетонға,

 

- деп метафора мен теңеудің неше түрінен қиын-қиын ассоциация жасауға ұмтылып, өлеңнің әр жолының мағынасын мүмкіндігінше «ауырлатып», оны «қоюлатып» жазады. Бұл жерде ақынның өз замандастарына қарағанда, өз стилін қалыптастырған кезде ешкімге барынша ұқсамау, «жаңа жайылым, жаңа тепсең табу», соған орай бұрынғы «күйдім-сүйдім», көктем, бұлт самал, жел, аққу, достық т.б. дегендердің құрсауында қалып қоймай, тақырыптың аясын барынша кеңейтудің керектігін ұстағаны көрінеді. Оны әр кездері поэзия туралы ойларын білдіретін өлеңдерінде анық сездіріп отырады. Ол «Бір ақынға» деген өлеңінде:

Не еткен оның тап-тар еді ұғымы,

Жоқ сөзінің сөлі менен шырыны...

Жазатыны – майлап қойған арманы,

Жазатыны – баласы мен жан-жары.

Жазатыны – босағасы, шаңырағы!

Бүтін оның төрт құбыла, жан-жағы!

Ерттеп мініп сәйгүлігін «шабыттың»,

Күндіз-түні жыр жазады «ағып» бір...

Бір сөз айтпай ел мен жердің атынан,

әлі күнге селтең-селтең етеді, –

деп, өзінің поэзияда ұстанған негізгі шарттарынан хабар беріп, отбасы ошақ қасында қалып қойған, «әдеби тоғышар, нағыз конфрмист шайырсымақтың тоқмейілсіп отырған қалпына әжеуалай, ызаланып қарайды да»:

Менің сөздерім бейне бір

пайдалы қазбалар сияқты

жататын жердің астында, –

деп, өзінің ой тереңдігіне ұмтылысын сездіріп отырады. Ақын кейінірек жазған бір өлеңінде:

Өлең деп мен келемін,

Содан жол боп таралғам.

Менің әрбір өлеңім

Топырақтан жаралған, –

деп ашық айтады. Мұндағы топырақ – туып-өскен жер, туған ауыл, одан әрі Отан деген мағынада стиль жағынан алғанда – нақтылыққа, поэзиядағы реализмге құрылған өлең.

Глобус тұр алдымда

Монтиған киіз үйімдей...

Ондағы уық, кереге –

Бойлықтар мен ендіктер...

Төңкеріп апты шаңырақтай

Солтүстік Мұзды мұхитты...

Теміржолдар созылған

Пулеметтың лентасындай... – деген өлеңінде ақын тың бояу, соны теңеу, жаңа метафораларға толы болып келеді. Ақынның өлеңдерінің бір ерекшелігі де осында. Мұндай бейнелі жолдарды оның дүниелерінен көптеп кездестіруге болады. Тағы бір айта кететін нәрсе – ақынның бұрынғы тозған эстетикадан мүлдем бас тартып, поэзияны тіршіліктегі сирек кездесетін асқақ жағдайлардың қалтарысынан іздеумен шектелмеуі. Ол үшін өлеңге объект болмайтын нәрсе жоқ. Ақынның дүниені ерекше түйсінуге бейім екендігі оның бөрене мен ағашты, бетон мен әуежайды, фотоаппарт пен байланыс торабын, мұнайдың құбыры мен пойыздарды т.б. өлеңге айналдыра оқу білуінен байқалады. Бұл тақырыпты ол оқырманға етене таныс махаббат т.б. туралы жазылған өлеңдерден кем түсірмей, батыл түрде енгізе береді. Оған тағы да бірден бір себеп – ақынның тіршіліктің қарапайым прозасынан үлкен поэзияны көре білуі. Ол үшін өлеңдегі әдеби кейіпкердің жан дүниесі мен жаратылыстағы кез келген заттың арасында байланыс, ұқсастық, тіпті тепе-теңдік бардай. Міне, осыны өзіне шарт ретінде ұстанған Темірханның:

 

Айтатұғын тіршіліктің тар, кеңдігін

жапырақтан... өлең көрдім мен бүгін, –

 

деп жазуы. Ол үшін мына ауадағы көміртегін жұтып, құдіретті фотосинтездің арқасында ең бір қажетті зат – оттегін шығарып тұрған жапырақ та жаны бар дүние. Сол жапыраққа, шартты түрде болса да, адамға тән қасиеттерді беріп, онымен шынымен сырласып, сол арқылы адамзаттық қауымында болып жатқан мәселелерді қозғайды әуелгіде тосындау болып көрінсе де, әрі-беріден оның бәрі кәдімгі кейіпкердің жан сырындай болып сезіліп те кетеді.

Темірхан ақын өз өлеңдерінің тақырыбын алыстан іздемейді. Күнделікті өмірдің өзегінен, тіршіліктің қым-қуыт иірімдерінен оңай табады.

Асығыс ұшып әуелеп,

Дүрліге көшіп жүр ағып –

реактивті самолет

аспанның шаңын шығарып,

немесе

қап-қара түнді жара кеп,

зымырап ұшса ентелеп,

ертеңге қарай қара жер

кеңістікпенен дөңгелеп! – деген жолдардан ақын қиялының ұшқыр екенін бірден байқауға болады. «Аспанның шаңын шығара із тастап бара жатқан самолет» пен «бүгіннен ертеңге қарай кеңістікпенен дөңгелеп бара жатқан Жерді» көретін көз керек.

Медетбек Темірхан аударма саласында да көптеп еңбек етіп келеді. Өлеңдері орыс, украин тілдеріндегі жинақтарда басылды. Өзі украин ақыны Валерий Гужваның, өзбек ақыны Еркин Вахидовтың өлеңдерін қазақшаға тәржімалады. Бельгия әдебиетінен «Ессіздің әні», «Таңертең», «Лондон», «Қиырдағы баспана» атты өлеңдерін қазақша аударды. Одан басқа да 2003 жылы неміс әдебиетінен «Иесіз роман» атты романын аударды.

«Абай әлемі» (1995) және «Баба дәстүрдің мұрагері кім: туған әдебиет туралы ойлар» (2001) атты әдеби сын еңбектерінде қаламгер Абай әлемінің поэтикалық тереңдігін, қазақ мәдениетінің даму сипатын саралап, ақындық психологияның ішкі болмысына баға береді.

Ақынның «Сапар алдында» (1973), «Аңқа кептірген аңызақ» (1992), «Мәртебе» (1977), «Әуедегі толқындар» (1980), «Көгершін қауырсындары» (1982), «Сырым бар саған айтатын» (1989), «Тынышыңды алам дүние» (1998), «Тағдырлы жылдар жырлыры», «Көне түркілер сарыны» (2002) т.б кітаптары жарық көрген. «Тағдырлы жылдар жырлары» жинағы үшін ҚР-ның Мемлекеттік сыйлығы берілді (2000).

 







Дата добавления: 2015-09-15; просмотров: 1942. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МЕХАНИКА Статика является частью теоретической механики, изучающей условия, при ко­торых тело находится под действием заданной системы сил...

Сравнительно-исторический метод в языкознании сравнительно-исторический метод в языкознании является одним из основных и представляет собой совокупность приёмов...

Концептуальные модели труда учителя В отечественной литературе существует несколько подходов к пониманию профессиональной деятельности учителя, которые, дополняя друг друга, расширяют психологическое представление об эффективности профессионального труда учителя...

Конституционно-правовые нормы, их особенности и виды Характеристика отрасли права немыслима без уяснения особенностей составляющих ее норм...

Словарная работа в детском саду Словарная работа в детском саду — это планомерное расширение активного словаря детей за счет незнакомых или трудных слов, которое идет одновременно с ознакомлением с окружающей действительностью, воспитанием правильного отношения к окружающему...

Правила наложения мягкой бинтовой повязки 1. Во время наложения повязки больному (раненому) следует придать удобное положение: он должен удобно сидеть или лежать...

ТЕХНИКА ПОСЕВА, МЕТОДЫ ВЫДЕЛЕНИЯ ЧИСТЫХ КУЛЬТУР И КУЛЬТУРАЛЬНЫЕ СВОЙСТВА МИКРООРГАНИЗМОВ. ОПРЕДЕЛЕНИЕ КОЛИЧЕСТВА БАКТЕРИЙ Цель занятия. Освоить технику посева микроорганизмов на плотные и жидкие питательные среды и методы выделения чис­тых бактериальных культур. Ознакомить студентов с основными культуральными характеристиками микроорганизмов и методами определения...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.01 сек.) русская версия | украинская версия