Эстетика модернизма
* Давньоримська культуротворча ідея: ) космічність; @ державність; ) індивідуальність; @ антропоцентричність; ) антропоморфність.
* Уявлення про світ як про боріння протилежностей характерне для культури: ) індійської; ) арабської; @ китайської; ) японської; ) середземноморської.
* Пряма перспектива як концепція світомоделі виникла в добу: ) архаїчну; @ середньовічну; ) ренесансну; ) нову; ) новітню.
* Три основних типи культури – ідеаціональний, ідеалістичний і чуттєвий виокремлено: ) П.Сорокіним; ) О.Шпенглером; @ А.Тойнбі; ) М.Вебером; ) Ю.Лотманом.
* Ідеал людини в культурі Давнього Сходу: ) універсал; @ мислитель; ) страстотерпець; ) раб; ) герой.
* Відмова від зображальних елементів характерна для: ) буддизму; ) індуїзму; @конфуціанства; ) даосизму; ) ісламу.
* Двосвітність властива культурі: ) архаїчній; @ античній; ) давньосхідній; ) середньовічній;
*Субкультура – це: ) сукупність негативно інтерпретованих норм культури; ) сукупність норм культури, що суперечать її фундаментальним засадам; ) сукупність специфічних норм всередині культури; @ сукупність норм культури, що орієнтують на споживацького світогляду людини; ) сукупність професійних норм культури..
*Особливою рисою давньосхідних суспільств є: ) демократичність; ) відкритість; @ закритість; ) кастовість; ) динамічність.
* Доба Відродження – це відродження традиції: ) архаїчної; ) давньосхідної; ) далекосхідної; @ античної; ) середньовічної.
*Яка загальна назва кризових явищ кінця ХІХ – поч.. ХХ ст., позначених настроями безнадійності, неприйняття життя, індивідуалізмом?: ) модернізм; @ декадентство; ) дадаїзм; ) абстракціонізм; ) імпрессіонізм.
* Релігія, пов'язана з вірою у зв'язок людини з твариною: ) фетишизм; ) анімізм; ) магія; @ тотемізм; ) політеїзм.
*Хто з французьких письменників був теоретиком і засновником натуралізму в літературі?: @ Е.Золя; ) В.Гюго; ) Ж.Санд; ) Т.Готьє; ) О.Бальзак.
*Традиція – це: ) дії, що супроводжують важливі моменти життєдіяльності людини; ) особливості буденної поведінки людини, які визначають її належність певному соціальному колу; ) стереотипи поведінки, що транслюються від покоління до покоління; ) елементи художнього стилю, що зберігаються в культурі тривалий час; @ елементи соціокультурного спадку, що передаються від покоління до покоління і зберігаються тривалий час.
* Естетика несе знання людям, дозволяє познайомитися з основними властивостями і законами розвитку естетичних явищ, з різними естетичними концепціями. Як називається ця функція естетики в суспільстві? ) світоглядна; @ пізнавальна; ) виховна; ) методологічна.
* У результаті якого виду діяльності людини і із якого ставлення людини до світу виникла наука естетика? ) пізнавальна діяльність; ) перетворювальна діяльність; ) ціннісно-орієнтаційна діяльність; @ діяльність за законами краси.
*Хто із філософів розумів прекрасне як «вічну ідею», яка відбивається, втілюється в конкретних речах? ) Піфагор; ) Сократ; @ Платон; ) Арістотель.
* Яку об’єктивну властивість людини брав Арістотель за основу оцінки її краси? ) симетрія і пропорція; ) гармонія; ) доцільність; @ здатність до співжиття з іншими.
* Як називались розрахунки такого співвідношення між частинами, наприклад, людського тіла або архітектурної споруди, дотримання якого при зображенні або будівництві (споруди) забезпечило б їх досконалість? @ «золотий перетин»; ) «золота середина»; ) «золоте правило»; ) «золотник»
* Який новий критерій краси ввела епоха Відродження? ) гармонію; @ грацію; ) міру; ) доцільність.
* Що є рушійною силою розвитку сюжету комедії? ) лише власне діяння героя твору, який вільно і свідомо обирає свій шлях; ) протиріччя між тим, що людині дозволено існуючими суспільними умовами і тим, чого вона жадає, до чого вона прагне, тобто протиріччя між необхідністю і свободою; @ суперечність всередині предмета зображення, всередині самого суб’єкта; предмет зображення сам собі суперечить і розкладається сам зсередини; ) індивідуальні творчі наміри автора твору; суб’єктивна могутність генія, яка творить світ за власними законами.
* Слово «естетика» вперше застосував німецький філософ: ) Г. Ріккерт; ) В. Віндельбанд; @ А. Баумгартен; ) А. Шопенгауер.
*Хто із філософів доводив, що розвиток різних мистецтв шкідливий для людського роду, оскільки мистецтва лише розбещують людину, виховують душевну дріб’язковість, вдовольняючи її примхи і низькі пристрасті? ) П. А. Гольбах; ) Ф. М. А. Вольтер; @ Д. Дідро; ) Ж.-Ж. Руссо.
* Естетичні категорії поділяються на парні і непарні. Вкажіть «пару» категорії «низьке». ) потворне; ) трагічне; ) гармонійне; @ піднесене.
* Колись сказав один мудрець, що поету належить створювати поезію, а музиканту – музику, але лише... личить розмірковувати про ту й іншу. Вставте пропущене слово. @ філософу; ) письменнику; ) критику; ) живописцю.
*За допомогою якої своєї функції наука естетика розкриває головні принципи пізнання естетичних об’єктів, визначає шляхи їх дослідження? ) світоглядної; ) пізнавальної; ) виховної; @ методологічної.
* Виділіть найбільш загальну з категорій естетики: ) прекрасне; @ естетичне; ) величне; ) привабливе.
*Вкажіть найбільш загальне поняття, яке охоплює всі ті риси життєдіяльності людини, що характеризують її як істоту, яка живе і діє за законами краси: ) прекрасне; ) красиве; @ естетичне; ) хороше.
*Арістотель показав, що чим складніший об’єкт стає предметом естетичної оцінки, тим важче знайти в ньому основу оцінки. Так, якщо об’єктом оцінки є жива істота, то тут уже недостатньо симетрії чи пропорції. Який принцип застосовує тут Арістотель для визначення міри прекрасного? ) гармонії; ) грації; ) домірності; @ доцільності.
* Тут розгортається дія; діє завжди герой, особистість; в дії обов’язково є конфлікт, тобто суперечлива невирішена ситуація; дія приходить до свого завершення, оскільки вона завжди має на увазі певну мету, хай навіть фіктивну або уявну; з досягненням мети або відмовою від її досягнення закінчується і дія. Це – загальні закони... ) трагедії; ) комедії; ) драми у вузькому значенні слова, як середнього ступеня між трагедією і комедією; @ драми у широкому значенні слова, як виду мистецтва у трьох різновидностях (трагедії, комедії і власне драми).
* Як називається в образотворчому мистецтві псевдо-подоба, що не має прототипу на рівні буття чи існування? ) боді-арт; ) реді-мейд; ) нет-арт; @ симулякр.
* Хто із філософів вважав, що головним предметом устремлінь і філософії, і мистецтва є абсолютне, або Бог, тільки для філософії він є прообразом істини, а для мистецтва – прообразом краси? ) І. Кант; ) Й. Фіхте; @ В. Шеллінг; ) Г. Гегель.
* Глобальний вибухоподібний перехід (стрибок) від культури до посткультури називають активною фазою... @ біфуркації; ) глобалізації; ) стабілізації; ) стагнації.
* До якого історичного етапу розвитку візуальних мистецтв належить творчість художників Василя Кандинського, Марка Шагала, Казимира Малевича? ) класичного мистецтва; @ авангарду; ) модернізму; ) постмодернізму.
* Хто є автором картини, на якій наречений і наречена літають понад дахами міста, при цьому жених сидить на плечах у нареченої? ) Василь Кандинський; ) Наталія Гончарова; @ Марк Шагал; ) Казимир Малевич.
*Як називається принцип зображення, коли на одній картині поєднувались декілька різних точок зору на один і той же предмет (наприклад, фас, профіль, розворот у три чверті та ін.) або декілька різночасних моментів буття одного і того ж предмета? ) спонтанності; @ симультанності; ) неопластицизму; ) деконструювання.
*Який художньо-естетичний напрям авангарду намагався виразити методами мистецтва швидкість нових засобів пересування і зв’язку, динаміку й енергетику усяких можливих машин і механізмів, вибухонебезпечний характер соціальних конфліктів, бунтарські почуття мас? ) супрематизм; ) конструктивізм; @ футуризм; ) сюрреалізм.
*Хто був засновником дадаїзму? ) Альбер Глез; ) Анрі Ле Фоконьє; ) Франсис Пікабіа; @ Трістан Тцара.
*Як називається напрям авангардного живопису, орієнтований на створення композицій, позбавлених будь-якого «літературного» змісту, тобто змісту, який би можна було виразити словами? @ абстракціонізм; ) імпресіонізм; ) експресіонізм; ) кубізм.
*Хто з античних філософів ввів поняття мімезису як обґрунтування основного принципу творчої діяльності митця? ) Демокріт; ) Сократ; ) Платон; @ Арістотель.
*Система внутрішніх творчих правил та норм, які панують у мистецтві або в художньому напрямі в певний історичний період і затверджують основні структурні і конструктивні закономірності конкретних видів мистецтва – це: ) мімезис; ) катарсис; ) стиль; @ канон.
*Як називається принцип класичного мистецтва, який полягає у відображенні ним суттєвого, необхідного, загального в навколишній дійсності в живій, конкретно-чуттєвій формі (на відміну від науки, яка відображує сутність в абстрактній формі законів і категорій)? ) мімезис; @ художній образ; ) стиль; ) форма-зміст.
*Яке поняття більше за об’ємом? @ посткультура; ) нонкласика.
*Фовізм, кубізм, абстрактне мистецтво, експресіонізм, супрематизм, дадаїзм, конструктивізм, футуризм – це основні напрями... ) класичного мистецтва; @ авангарду; ) модернізму; ) постмодернізму.
*Сутність якого художнього напряму полягала в передачі художником першого враження від візуального сприйняття дійсності, переживання ним естетичної радості від незацікавленого, неутилітарного споглядання предмета зображення? @ імпресіонізм; ) експресіонізм; ) сюрреалізм; ) дадаїзм.
* Як називав свій власний напрям творчості Казимир Малевич? ) неопластицизм; @ супрематизм; ) конструктивізм; ) сюрреалізм.
*Який художній напрям виник і розвинувся на німецькому ґрунті і найближче стояв до класичного мистецтва? ) кубізм; ) імпресіонізм; @ експресіонізм; ) супрематизм.
*Хто є автором картини «Авіньйонські дівчата», яка започаткувала кубістичний напрям живопису? @ Пабло Пікассо; ) Жорж Брак; ) Робер Делоне; ) Франсис Пікабіа.
*Яка риса не характерна для сюрреалізму? ) намагання звільнити людину від диктату наукових знань, розуму, логіки, моралі, державності, законів традиційної естетики; ) виявлення засобами мистецтва сфери несвідомого, в якій приховані справжні, глибинні істини буття; @ принцип симультанності (одночасності) зображення, а також прагнення передачі руху, енергії, сили, швидкості, проникнення всього в усе і крізь усе; ) принцип автоматичного письма.
*Стійка для певного періоду історії мистецтва, конкретного напряму, течії, школи або одного митця система принципів художнього мислення, способів образного вираження, зображувально-передавальних прийомів, художніх засобів – це: ) катарсис; ) мімесис; ) канон; @ стиль.
*Як називається в арт-практиках ХХ ст. реальна презентація самої речі (а не її зображення), активізація її енергетики в контексті спеціально створеного арт-простору? ) боді-арт; @ реді-мейд; ) нет-арт; ) симулякр.
*Сутність якого художнього напряму полягає в загостреній передачі за допомогою виключно художніх засобів і прийомів трагічних і драматичних почуттів художника – тривоги, страху, безвиході, туги, нервозності, глибокої невдоволеності, спустошеності і т. ін.? ) імпресіонізму; @ експресіонізму; ) кубізму; ) абстракціонізму.
* До якого напряму відносяться художники Марк Шагал і Едвард Мунк? ) конструктивізму; ) супрематизму; ) футуризму; @ експресіонізму.
*Яким терміном в естетиці ХХ ст. позначається сукупність усіх строкатих новаторських, революційних, бунтарських, епатажних рухів, напрямів в художній культурі першої третини століття? @ авангард; ) субкультура; ) поп-культура; ) постмодернізм.
*Хто із художників кинув відоий заклик: «Трактуйте природу за допомогою циліндра, кулі, конуса!»? ) Пабло Пікассо; @ Поль Сезанн; ) Клод Моне; ) Жорж Брак.
*Який відомий російський філософ дав несподівано високу оцінку кубізму, охарактеризувавши його як найповнішу і радикальну художню революцію з часів Ренесансу? На його думку, кубізм змінив характер і сутність образотворчого мистецтва і просунув уперед художній розвиток людства. @ Микола Бердяєв; ) Семен Франк; ) Лев Шестов; ) Сергій Булгаков.
* Як називався художній напрям, який прагнув до доцільної організації художніх елементів, яка мала б конкретне утилітарне або функціональне призначення? Це було прикладне або «виробниче» мистецтво: ) сюрреалізм; ) супрематизм; ) футуризм; @ конструктивізм.
*До якого напряму відносили себе російські художниці Н. Гончарова, О. Розанова, Н. Удальцова, О. Екстер? ) абстракціонізму; @ кубофутуризму; ) конструктивізму; ) дадаїзму.
*Хто був засновником реді-мейдсу? @ Марсель Дюшан; ) Трістан Тцара; ) Фернан Леже; ) Хуан Міро.
*Сутнісний компонент твору мистецтва, що підносить дух реципієнта (глядача, слухача, читача) до духовної реальності, яка у самому творі мистецтва не утримується, – це: ) художній образ; @ художній символ; ) канон; ) стиль.
*У теоретичній спадщині якого з мислителів античності значне місце займає процес розробки нових естетичних понять, таких як калокагатія, катарсис, мімесис та ін.? ) Демокріт; ) Сократ; ) Платон; @ Арістотель.
*Хто розумів мистецтво як одну із суттєвих форм саморозкриття абсолютного духу в акті художньої діяльності? ) І. Кант; ) Й. Фіхте; ) В. Шеллінг; @ Г. Гегель.
* Які три поняття відображують хронологію розгортання глобальної перебудови естетичної свідомості у ХХ ст.? ) класицизм, бароко, рококо; ) сюрреалізм, імпресіонізм, експресіонізм; @ авангард, модернізм, постмодернізм; ) песимізм, ірраціоналізм, індивідуалізм.
*Що характерне для авангарду? ) революційно-руйнівний пафос відносно традиційного мистецтва і традиційних цінностей культури; ) демонстративна відмова від «прямого» (реалістично-натуралістичного) зображення видимої дійсності, від міметичного принципу; ) свідома загострено експериментальна спрямованість; @ усе, перераховане вище.
*До якого напряму належать художники Поль Сезанн, Вінсент Ван Гог, Поль Гоген? @ імпресіонізму; ) експресіонізму; ) кубізму; ) конструктивізму.
*Пензлю якого художника-експресіоніста належить картина «Крик»? @ Е. Мунка; ) Ф. Марка; ) Г. Гросса; ) Ж. Руо.
*Який художній напрям намагався звести усю складність і багатогранність світу до елементарних геометричних і тригонометричних моделей? ) конструктивізм; ) супрематизм; @ кубізм; ) футуризм.
*Хто був автором «Маніфесту футуризму», опублікованого в паризькій газеті «Фігаро» в *909 році? @ Ф. Т. Марінетті; ) Роббер Делоне; ) Жорж Брак; ) Фернан Леже.
*Археолог, який у 1871 році відкрив місцезнаходження Трої: ) Артур Еванс; @ Генріх Шліман; ) Майкл Вентріс.
*Суттю античної ідеології були: ) теоцентризм; @ антропоцентризм; ) гелеоцентризм.
* Акрополь – це: @ комплекс архітектурних споруд верхньої укріпленої частини грецького міста; ) храм на честь бога-покровителя; ) стіна, мур, укріплення міста.
*“Батьком трагедії” як мистецького жанру вважається: @ Есхіл; ) Софокл; ) Еврипід.
* Давньогрецький філософ Сократ був представником школи: ) піфагорійців; @ натурфілософів; ) софістів.
* Вислів “Я знаю, що нічого не знаю” належить: @ Сократу; ) Платону; ) Арістотелю.
* Періоди давньоримської культури: ) класичний, “царський”, імператорський, республіканський; @ докласичний, класичний, післякласичний, елліністичний; ) античний, імператорський, республіканський, македонський.
* Пантеон – “храм усіх богів”: ) символічне об’єднання божеств у політеїстичній релігії Стародавнього Риму; @ фортеця на підвищенні, на території якої стародавні римляни будували храми і палаци; ) найбільший за розмірами давньоримський купольний храм, збудований на початку II ст. н.е.
*Перу Вергілія належить: ) “Одісея”; @ “Енеїда”; ) “Метаморфози”.
* Давньоримські поети “золотої доби Августа”, представники класичної римської літератури: @ Вергілій, Овідій, Горацій; ) Есхіл, Софокл, Еврипід; ) Мірон, Фідій, Поліктет.
*Тріумфальні арки споруджувалися на честь: @ військових перемог; ) політичних перемог; ) спортивних перемог.
*Відомі твори Леонардо да Вінчі: ) “Сикстинська капела”, статуя Давида; @ “Таємна вечеря”, “Мона Ліза”; ) “Сикстинська мадонна”, “Мадонна Конестабілє”.
*Автор робіт “Сікстинська мадонна”, “Мадонна Конестабіле”, “Заручини Марії”, фресок “Диспут”, “Афінська школа”, “Парнас”: ) Мікеланджело Боунаротті; ) Леонардо да Вінчі @ Рафаель Санті
*Видатні представники європейської ренесансної культури періоду пізнього Відродження: ) Мазаччо, Донателло, Брунеллескі ) Леонардо да Вінчі, Рафаель Санті, Мікеланджело Буонарроті, Тіціан @ Рабле, Сервантес, Шекспір
*Вислів “Я мислю, отже, я існую” належить: а) Френсісу Бекону б) Рене Декарту; в) Йоганну Кеплеру
*Суспільний рух у Західній і Центральній Європі в XVI ст. за реформу католицької церкви очолив: @ католицький священик Мартін Лютер ) політичний діяч Мартін Лютер Кінг ) католицький чернець Томас Торквемад.
*Сутність освіти в епоху Просвітництва: @ підготовка всебічно розвиненої людини ) підготовка до життя «маленької людини» ) освіта лише привілейованих верств суспільства
Эстетика модернизма - Гегель говорил о кризисе искусства. Художник не может быть рационалистом – большую роль играет воображение. Подражание идеалам прошлого – это уход в академизм, нет ничего нового. Классическое искусство в 19 веке умирает. Приходит искусство модернизма, которое отказывается от всего, что было в классике. Модернизм в первую очередь проявился в живописи, так как в это время появилась фотография. Если раньше в искусстве был мимесис, то сейчас художник хочет самореализоваться. Модернизм (современный)– совокупность направлений в искусстве сложившихся в 20м веке. Модернизм имеет ряд особенностей: · Кризисный характер (связано с тем, что возникновение модернизма происходит в то же время, когда в философии происходит осознание кризиса культуры, как переломного момента в развитии человечества. В модернизме нет стабильного начала – это совокупность направлений). · Теоретичность и постоянное обращение к философским основам (Много направлений в искусстве появились как реакция на появление философских теорий). Теоретическая база: - Фрейдизм - Философия жизни (Анри Бергсон) - Феноменология - Неокантианство · Поиск новых изобразительных форм и как следствие создание нового творческого метода (искусство пытается проникнуть в скрытое, невидимое). · Элитарный характер Рамки модернизма условно с 1907года (появление кубизма) до конца 1960х годов (переход к постмодернизму). Центры модернизма: Франция, Германия, Италия, Россия. Идея модернизма: создать что-то новое с отказом от классики. Когда это сделать не получилось, наступил следующий этап. Направления модернизма: Кубизм - все предметы и явления, включая человека, можно изобразить в виде суммы геометрических фигур. - первая работа: Пабло Пикассо (1881 – 1963гг) «Авеньонские девицы»(1907г.) - кубизм не старается уйти от реальности, а пытается представить новый способ её понимания. Художники: Жорж Брак, Людмила Попова. Что нового внесли кубисты: - Жорж Брак впервые вводит в картины текст, напечатанный на бумаге. - кубисты впервые ввели в живопись природные материалы (песок, уголь, железо, стекло, опилки). Картина превращается в материальный объект (отход от классики).
|