Студопедия — Філософському і лінгвістичному дискурсі.
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Філософському і лінгвістичному дискурсі.






Феноменологія

 

Феноменологія - одне з найбільш поширених, впливових і складне них філософських течій у філософії XX ст. Засновником його був німецький філософ Едмунд Гуссерль.

 

Одна з центральних проблем, над якою розмірковував Гуссерль, - проблема кризи сучасного європейського світу і кризи науки. Ще в другій половині XIX ст. позитивні науки панували над усім світоглядом людини, і, здавалося, обіцяли йому «процвітання». Проте вже на рубежі XIX - XX ст. стався сильний поворот в оцінці наук. Він стосується, на думку Гуссерля, не їх науковості, але того, що вони взагалі значили і можуть значити для людського буття

 

Це обумовлено тим, вважав Гуссерль, що виняткова влада науки залишала в тіні найважливіша обставина, яка є вирішальним для «справжньої людини»: односторонні "фактичні науки» створюють тільки «фактичного людини». У відповідь на наші життєві запити ці науки нічого не можуть нам сказати, бо вони принципово залишають осторонь ті проблеми, які мають життєве значення для сучасної людини - питання про сенс або безглуздості людського існування. Адже сьогодні, підкреслює Гуссерль, навіть науки про дух, що розглядають людини «в його духовному бутті», «в горизонті його історичності», розуміють рух до строгої науковості як дбайливе виключення зі сфери розгляду всіх питань про «розумності» або «нерозумним» діяльності людства, вони намагаються робити тільки «фактичні» висловлювання.

 

Гуссерль усвідомлює недостатність традиційної рефлексивности - знеособленою, спрямованої на досягнення загального і універсального знання. Він вважає, що це відбулося головним чином тому, що віра в універсальну філософію втратила своє значення. Була зруйнована «віра в абсолютний розум», з якого світ отримує свій сенс, віра в сенс історії. У підсумку філософія втрачає настільки істотне для неї особистісний вимір, замикається у стерильній атмосфері автономного теоретичного досвіду, що загрожує втратити реальну значимість для людської життєдіяльності. А криза

 

філософії означає кризу всіх наук нового часу як відгалужень філософської універсальності.

 

Для Гуссерля найважливіше завдання філософії - звернення до вихідних смисловим проблем культури, наділення їх конкретним смисловим звучанням. Чи не наука і наукове пізнання самі по собі, але зміст науки для людини і людського суспільства - така, за Гуссерлю, основне завдання феноменологічного аналіза125.

 

Згідно гуссерлевской точці зору, образу «справжньої раціональності» і «справжньої філософії» в цілому не відповідає європейська раціоналістична філософія нового часу. Не відповідає критеріям та принципам «справжності» і наукове мислення цього періоду, взяте у формі теоретичного «самоосмислення». Раціоналізм (зрозумілий як віра в розум, науку і становить живий нерв європейської філософії починаючи з епохи Ренесансу) Гуссерль називає наївним і «обєктивістський». Наука і світ наукового пізнання по суті справи не розглядалися, говорить Гуссерль, в їх передумови, в їх генезі, бо передбачалися відома незалежність і верховенство науки по відношенню до «донаукових світу», сфері звичайного життєвого досвіду, з якого наука - згідно з вихідними установок традиційного раціоналізму-швидше вивільняється, ніж виникає.

 

Гуссерль критикує філософію нового часу за те, що вона звузила дійсні рамки і значення пізнання, ототожнив останнє з приватним явищем - пізнанням науковим. Тим часом, говорить Гуссерль, пізнання - якщо ми візьмемо його у всій його широті, яка включає розум і нерозумне, не-споглядає і споглядає і т. д., - охоплює всю сферу судження, предикативний і допредікатівную, різні акти віри і т. п. Кожен пізнавальний процес містить у собі момент, повязаний з бажаннями і прагненнями; має позитивно-ціннісну орієнтацію. Таким чином, Гуссерль вимагає розглядати пізнання як момент, аспект сукупної людської діяльності, спрямованої на практичні цілі.

 

Науки намагаються зрозуміти світ «сам по собі», розглядаючи природу і людину як обєкти, відволікаючись від інтерсубєктивності умов, за яких ці обєкти потрапляють у поле теоретичних інтересів і стають доступними. У забутті європейською наукою своєї життєво світової основи, своїх витоків Гуссерль вбачає основну причину її кризи. Ця криза розкривається як свого роду плата за ті успіхи, яких домоглися науки саме за рахунок заміщення життєво-світових реалій логіко-математичними предметами (фізикалізму), в рамки яких вже не вміщаються запити досліджень світу і

людини.

Феноменологія прагне описувати використовувані нами повсякденні речі так, як вони виявляються перед нами. Так, олівець, яким я пишу, феноменологічні описується тільки так, як він використовується в цьому контексті, а не як деяка сукупність атомів. Феноменологія протистоїть одномірної стандартизації, заснованої на науковій онтології, тобто теорії, відповідно до якої тільки поняття природничих наук схоплюють речі такими, якими вони є насправді. При цьому важливо відзначити, що феноменологія не виступає проти природничих наук. Вона критикує тільки філософську теорію, відповідно до якої дійсність може бути схоплена виключно природознавчі поняттями.







Дата добавления: 2015-12-04; просмотров: 199. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

Случайной величины Плотностью распределения вероятностей непрерывной случайной величины Х называют функцию f(x) – первую производную от функции распределения F(x): Понятие плотность распределения вероятностей случайной величины Х для дискретной величины неприменима...

Схема рефлекторной дуги условного слюноотделительного рефлекса При неоднократном сочетании действия предупреждающего сигнала и безусловного пищевого раздражителя формируются...

Уравнение волны. Уравнение плоской гармонической волны. Волновое уравнение. Уравнение сферической волны Уравнением упругой волны называют функцию , которая определяет смещение любой частицы среды с координатами относительно своего положения равновесия в произвольный момент времени t...

ТЕХНИКА ПОСЕВА, МЕТОДЫ ВЫДЕЛЕНИЯ ЧИСТЫХ КУЛЬТУР И КУЛЬТУРАЛЬНЫЕ СВОЙСТВА МИКРООРГАНИЗМОВ. ОПРЕДЕЛЕНИЕ КОЛИЧЕСТВА БАКТЕРИЙ Цель занятия. Освоить технику посева микроорганизмов на плотные и жидкие питательные среды и методы выделения чис­тых бактериальных культур. Ознакомить студентов с основными культуральными характеристиками микроорганизмов и методами определения...

САНИТАРНО-МИКРОБИОЛОГИЧЕСКОЕ ИССЛЕДОВАНИЕ ВОДЫ, ВОЗДУХА И ПОЧВЫ Цель занятия.Ознакомить студентов с основными методами и показателями...

Меры безопасности при обращении с оружием и боеприпасами 64. Получение (сдача) оружия и боеприпасов для проведения стрельб осуществляется в установленном порядке[1]. 65. Безопасность при проведении стрельб обеспечивается...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.011 сек.) русская версия | украинская версия