Студопедия — Пафас, яго разнавіднасці
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Пафас, яго разнавіднасці






Уласна змястоўны пласт твора характарызуе таксама яго па­фас (ад ст.-грэч. pathos — пачуццё, натхненне, жарсць). Пафасам на­зы­ваецца «ідэй­на-эмацыянальная накіраванасць літаратурнага тво­ра, што вы­зна­чае спецыфіку мастацкага зместу ў сукупнасці ўсіх яго кампанентаў» [89]. Нао­гул, гэта «пачуццё, жарсць, якія ўклаў у сваё тва­рэнне аўтар і якімі ён ха­цеў бы натхніць чытача» [90].

Катэгорыя пафасу вядзе сваё паходжанне яшчэ з антычнасці (раз­вагі аб патэтычнай мове ў «Рыторыцы» Арыстоцеля). Затым у яе рас­пра­цоў­ку істотны ўклад унеслі Г. Гегель і В. Бялінскі.

Вылучаюць некалькі асноўных разнавіднасцей пафасу.

Гераічны пафас перадае значныя сацыяльна-прагрэсіўныя пам­­к­нен­ні, і ў першую чаргу барацьбу за волю, свабоду народа, на­цыі, краіны. Тво­раў з гераічным пафасам у цэнтры шмат у су­свет­най літаратуры. Калі ж браць уласна беларускае прыгожае пісь­мен­ства, дык гэта «Песня пра зуб­ра» М. Гусоўскага, «Страцім-лебедзь» М. Багдановіча, «Сцяг бры­га­ды» А. Куляшова і інш.

Драматычны пафас узнікае ў творы ў выніку перадачы ў ім ба­раць­бы персанажаў са знешнімі сіламі і абставінамі, якія ўяў­ля­юць пагрозу іх жа­данням, памкненням, а часам нават і жыццю («Рас­кіданае гняздо» Я. Ку­палы, «Судны дзень Скарыны» М. Ароч­кі і інш.).

Вельмі многія творы сусветнай літаратуры пабудаваны на цес­ным спа­лучэнні гераічнай і драматычнай танальнасці, таму аб іх па­фа­се пра­ва­моцна гаварыць як аб героіка-драматычным.

Трагічны пафас складаецца ў выніку мастацкага ад­люст­ра­ван­ня не­вы­рашальных супярэчнасцей паміж патрабаваннямі жыцця і не­маг­чы­ма­сцю іх практычнага ажыццяўлення. Даволі часта ў тво­рах з такога роду па­фасам узнаўляецца складаная ўнутраная ба­раць­ба, якую вядуць героі (ці адзін з герояў) унутры саміх сябе, улас­ных характараў. Гэта барацьба па­між натуральнымі пачуццямі, памк­нен­нямі сэрца (каханне, роднасныя су­вязі і г. д.) і ідэямі гра­ма­дзян­скага, дзяржаўнага доўгу. Яскравымі прык­ладамі такіх твораў з’яў­ляюцца п’есы «Гарацыі» П. Карнеля і «Гам­лет» У. Шэкспіра. Нао­гул, іх пафас можна ахарактарызаваць не толькі як тра­гічны, але і як трагедыйны.

Сатырычны пафас адухаўляе мастацкія творы, у якіх лад жыц­ця і ча­лавечыя характары з’яўляюцца прадметам гнеўнага, абу­раль­нага вы­смей­вання («Гісторыя аднаго горада» М. Салтыкова-Шчад­рына, «Хто смя­ецца апошнім» К. Крапівы). У тых выпадках, ка­лі аўтар усведамляе не­дасканаласць жыцця і чалавечых магчы­мас­цей, але не бічуе недахопы, не гнеўна іх асуджае, а прос­та смя­ец­ца над сваімі героямі і часам нават шка­дуе іх, мы маем спра­ву з гу­марыстычным пафасам. Сатырычны і гу­ма­рыстычны па­фасы мож­на лічыць разнавіднасцямі ўласна камічнага па­фасу.

Сентыментальным пафасам прасякнуты перш за ўсё творы ад­па­вед­нага літаратурнага метаду, стылю і напрамку ХVІІІ ст., героі якіх ха­рак­тарызуюцца душэўна-пачуццёвай рэфлектыўнасцю, што ўзні­кае ў вы­­ніку ўсведамлення імі сапраўдных, як яны лічаць, каш­тоў­насцей быц­ця, звязаных з вольным і несапсаваным цывілі­зацыяй жыц­цём на ўлонні пры­роды. Творы з сентыментальным пафасам вы­значае таксама гі­пер­тра­фі­раваная пачуццёвасць, якая, дарэчы, вы­яўлялася ў літаратуры ў той аль­бо іншай ступені як да ўзнікнення і вы­хаду на авансцэну сен­ты­мен­та­ліз­му, так і пасля сыходжання з яе. Зрэшты, «пачуццёва-замілаваныя ад­но­сіны аў­тара да сваіх ге­ро­яў <...> ніколі не прападаюць у мастацтве сло­ва. Пісь­меннікі заў­сё­ды шкадавалі і будуць шкадаваць асобных сваіх ге­ро­яў» [91].

Рамантычны пафас (часам яго імянуюць яшчэ рамантыкай) пе­ра­дае рэфлектыўную душэўную ўзрушанасць, захопленасць ге­ро­яў нейкімі вы­сокімі, часам ідэальнымі і ў прынцыпе неа­жыц­ця­ві­мы­мі памкненнямі, на­мерамі, якія з’яўляюцца своеасаблівым выклікам бу­дзённай і шэрай рэ­чаіснасці. Як вядома, у гісторыі сусветнай лі­та­ратуры, мастацтва і куль­туры наогул была цэлая эпоха (канец ХVІІІ — пачатак ХІХ стст.), ка­лі дадзены пафас дамінаваў над усімі ас­татнімі. Пэўнае адраджэнне ра­ман­тызму і адпаведнага пафасу ў лі­таратуры адбылося ў пачатку ХХ ст. і атры­мала назву неа­ра­ман­тыз­му. Наогул, рамантычны пафас выяўляўся ў лі­таратурных тво­рах не толькі ў названыя перыяды, але і ў іншыя часы. Са­праўдная, вы­сокая літаратура не можа існаваць без рамантыкі.

Адзначаныя віды пафасу хоць і сустракаюцца ў літаратуры ў «чыс­тым» выгляде, аднак даволі часта, нават у межах аднаго і таго ж тво­ра, уза­е­мапераплятаюцца і ўзаемадапаўняюцца, пера­ходзяць з ад­наго ў дру­гі. У якасці прыкладу прывядзём п’есу У. Карат­­кевіча «Ма­ці Урагану», дзе рамантычны пафас суседнічае з драматычным, а апош­ні ў за­ключ­ных карцінах твора пераходзіць у трагедыйны. Мае месца ў дадзенай п’есе і камічнае.

Сустракаюцца ў літаратуры і творы з «пустым» альбо на­пыш­лі­вым па­фасам, у якіх неапраўдана ўзносяцца з’явы, падзеі, фак­ты, што па вя­лі­кім рахунку не заслугоўваюць гэтага.

На заканчэнне размовы аб пафасе хацелася б прывесці даволі ці­ка­вую думку-выснову маскоўскага прафесара А. Казлова: «У апош­­нія гады па­няцце аб пафасе ў літаратуразнаўстве амаль вый­шла з ужытку. Пры­чы­на гэтага не толькі ў змене літаратурнай «мо­ды». Важней іншае: наш век цураецца адкрытага праяўлення па­чуц­цяў, нездарма ўжо даўно і ў рус­кай, і ў замежнай літаратуры цэнт­раль­ным героем стала рэф­лек­сую­чая асоба, далёкая і ад гераізму, і ад ра­мантызму, якая калі і выяўляе ў са­бе якія-небудзь эмоцыі, дык, як пра­віла, замаскіраваныя іроніяй» [92].







Дата добавления: 2014-11-10; просмотров: 1466. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Шрифт зодчего Шрифт зодчего состоит из прописных (заглавных), строчных букв и цифр...

Картограммы и картодиаграммы Картограммы и картодиаграммы применяются для изображения географической характеристики изучаемых явлений...

Практические расчеты на срез и смятие При изучении темы обратите внимание на основные расчетные предпосылки и условности расчета...

Функция спроса населения на данный товар Функция спроса населения на данный товар: Qd=7-Р. Функция предложения: Qs= -5+2Р,где...

ИГРЫ НА ТАКТИЛЬНОЕ ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ Методические рекомендации по проведению игр на тактильное взаимодействие...

Реформы П.А.Столыпина Сегодня уже никто не сомневается в том, что экономическая политика П...

Виды нарушений опорно-двигательного аппарата у детей В общеупотребительном значении нарушение опорно-двигательного аппарата (ОДА) идентифицируется с нарушениями двигательных функций и определенными органическими поражениями (дефектами)...

Словарная работа в детском саду Словарная работа в детском саду — это планомерное расширение активного словаря детей за счет незнакомых или трудных слов, которое идет одновременно с ознакомлением с окружающей действительностью, воспитанием правильного отношения к окружающему...

Правила наложения мягкой бинтовой повязки 1. Во время наложения повязки больному (раненому) следует придать удобное положение: он должен удобно сидеть или лежать...

ТЕХНИКА ПОСЕВА, МЕТОДЫ ВЫДЕЛЕНИЯ ЧИСТЫХ КУЛЬТУР И КУЛЬТУРАЛЬНЫЕ СВОЙСТВА МИКРООРГАНИЗМОВ. ОПРЕДЕЛЕНИЕ КОЛИЧЕСТВА БАКТЕРИЙ Цель занятия. Освоить технику посева микроорганизмов на плотные и жидкие питательные среды и методы выделения чис­тых бактериальных культур. Ознакомить студентов с основными культуральными характеристиками микроорганизмов и методами определения...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.012 сек.) русская версия | украинская версия